Wstęp
Rząd przedstawił założenia do projektu ustawy naprawczej, mającej na celu
rozwiązanie problemu wcześniejszych emerytów, którzy zostali poszkodowani przez
art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej. We wpisie analizuję przedstawione przez rząd
założenia w kontekście ustawy naprawczej dla rocznika 1953 oraz zapadających
aktualnie wyroków sądów powszechnych.
Z założeniami do projektu można zapoznać się tutaj:
GOV.PL - projekt ustawy o ustalaniu wysokości emerytur
Pobieżna analiza (na analizę właściwą przyjdzie czas po opublikowaniu projektu
ustawy) założeń do projektu ustawy budzi kilka zasadniczych wątpliwości, tj.:
-
Projektodawca przywołując ustawę naprawczą dla rocznika 1953 pomija istotną jej
część, która stanowiła o wyrównaniach dla poszkodowanych emerytów z tego
rocznika. W projektowanej ustawy nie przewiduje się żadnego wyrównania ani
przyznania odsetek.
-
Projektowane zmiany mają dotyczyć wyłącznie kobiet z roczników 1954-1959 oraz
mężczyzn z roczników 1949-1952 oraz 1954, w sytuacji gdy grupa poszkodowanych
wcześniejszych emerytów jest znacznie większa i nie ma znaczenia rocznik
poszkodowanego emeryta, a wyłącznie fakt, czy na wcześniejszą emeryturę
przeszedł przed 1 stycznia 2013 roku, a powszechny wiek emerytalny osiągnął po 1
stycznia 2013 roku i w związku z tym, miał zastosowany mechanizm potrąceniowy z
art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej. Co ciekawe, zagadnienie może obejmować
również emerytów z roczników wcześniejszych niż 1949, a to w związku z art. 55
ustawy emerytalnej.
-
Projektodawca wyklucza kobiety z roczników 1949-1952 pomimo, że w ich przypadku
również doszło do naruszenia szeregu standardów konstytucyjnych, tj. zasady
zaufania obywatela do państwa i prawa, zasady bezpieczeństwa prawnego, zasady
ochrony praw słusznie nabytych, równości wobec prawa i niedyskryminacji, zasady
państwa prawnego, zasady określoności ustawowej ingerencji w sferę
konstytucyjnych wolności i praw jednostki.
-
Projektodawca wskazuje, iż brak jest możliwości osiągnięcia celów ustawy za
pomocą innych środków niż proponowana ustawa, w sytuacji gdy rozwiązanie
legislacyjne istnieje już obecnie w ustawie emerytalnej, tj. art. 194i oraz 194j.
Wystarczy nowelizacja tych przepisów, tak aby objąć nimi wszystkich
poszkodowanych emerytów.
-
Projektodawca wskazuje, że ustawa ma rozwiązać problem „efektu sztucznej
kapitalizacji świadczenia”, w sytuacji gdy taki efekt funkcjonuje obecnie na
gruncie innych przepisów ustawy emerytalnej i ustawodawcy taka sytuacja nie
przeszkadza, tj. art. 194i, 194j, art. 26 c ustawy emerytalnej.
-
Projektodawca przewiduje wprowadzenie diametralnej zmiany zasad ustalenia
emerytury w wieku powszechnym poprzez nieuwzględnianie waloryzacji rocznych
kapitału początkowego i składek w okresie pobierania emerytury wcześniejszej do
momentu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, co w znacząco niekorzystny
sposób, wpłynie na ostateczną wysokość emerytury.
-
Projektodawca przewiduje wprowadzenie diametralnej zmiany zasad ustalenia
emerytury w wieku powszechnym dla osób, które pierwszy raz będą miały przyznaną
emeryturę, tj. projektodawca chce, aby przyjąć fikcję prawną złożenia wniosku na
dzień ukończenia powszechnego wieku emerytalnego. Taki zabieg legislacyjny
będzie skrajnie niekorzystny dla tych osób, albowiem średnia dalsza długość
życia, która jest elementem składowym sposobu obliczenia emerytury będzie
wyższa, co przełoży się na niższą emeryturę.
-
Projektodawca niejako „na siłę” chce udowodnić, że problem wcześniejszych
emerytów z rocznika 1953 był odmienny, niż ten dotyczący „innych roczników”.
Uważam, że wynika to z faktu, iż wobec emerytów z rocznika 1953 ustawodawca
wprowadził bardzo korzystne regulacje (art. 194i oraz 194j ustawy emerytalnej),
czego nie chce obecnie dokonać w przypadku „innych roczników”, a jednocześnie ma
świadomość, że odmienna regulacja wprost naruszy wywodzoną z art. 32 Konstytucji
RP zasadę równości, która znajduje swój bezpośredni wyraz w art. 2a ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych, łącznie z możliwością dochodzenia roszczeń
przez emerytów z tego tytułu.
-
Projektodawca nie ustrzegł się błędów redakcyjnych w opracowanym materiale,
gdzie piszę, iż: „Natomiast ubezpieczeni, których dotyczą proponowane regulacje,
pomimo że również w chwili ustalania prawa do
emerytury powszechnej nie mieli świadomości konsekwencji jej
pobierania dla wysokości ich emerytury powszechnej mieli znacznie więcej czasu
na zapoznanie się z nowymi regulacjami prawnymi i przystosowanie się do nowej
sytuacji”. Pogrubione sformułowanie „emerytury powszechnej” miało raczej
dotyczyć emerytury wcześniejszej, w obecnym kształcie zdanie to jest
bezsensowne.
-
Projektodawca poszukując „na siłę” argumentów na rzecz tezy o odmiennej sytuacji
rocznika 1953 wobec „innych roczników”, stworzył koncepcję „głębokości
naruszenia”. Głębokość tę w ocenie projektodawcy powinno mierzyć się czasem
obowiązywania niekonstytucyjnego art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej. Im artykuł
ten dłużej obowiązywał, tym zdaniem projektodawcy, głębokość jest mniejsza.
Trudno w jakikolwiek sposób skomentować tę koncepcję, jedynie co przychodzi mi
do głowy, to pytanie, jaka będzie głębokość naruszenia projektowanej ustawy,
albowiem jeżeli wejdzie w życie w zakładanym kształcie, to w mojej ocenie,
ponownie naruszy prawa emerytów i to w sposób bardzo głęboki.
Pozostaje mieć nadzieję, że na etapie dalszego procesu legislacyjnego proponowane
założenia zostaną poprawione.
Poniżej przedstawiam zestawienie założeń do projektu ustawy względem ustawy
naprawczej dla rocznika 1953 oraz orzecznictwa sądów powszechnych.
W zestawieniu analizie poddam 4 zagadnienia, tj.:
- waloryzacja kapitału i składek (skrót: WKS)
-
zakres sumy kwot pobranych wcześniejszych emerytur, o jakie pomniejszono
podstawę obliczenia emerytury w wieku powszechnym (skrót: Z);
- wyrównanie (skrót: W);
- odsetki (skrót: O).
Jak pomagamy
Kancelaria oferuje pomoc przy reprezentacji w sprawach SK 140/20 przed Zakładem
Ubezpieczeń Społecznych o ponowne obliczenie wysokości emerytury, a także na
późniejszych etapach postępowania, tj. przed właściwym Sądem Okręgowym oraz Sądem
Apelacyjnym.
Kancelaria świadczy pomoc prawną na terenie całej Polski.
Z uwagi na fakt, iż postępowanie w sprawie ponownego obliczenia wysokości
emerytury toczy się najpierw przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, a następnie,
w przypadku wydania przez ZUS decyzji odmawiającej ponownego obliczenia emerytury
przed Sądem Okręgowym i Sądem Apelacyjnym, Kancelaria opracowała dwa warianty
pomocy prawnej, tj.:
-
Reprezentacja przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)
Kancelaria za prowadzenie sprawy przed ZUS pobiera wynagrodzenie w wysokości 300
zł brutto.
⤷ Wynagrodzenie za prowadzenie sprawy jest płatne po złożeniu wniosku o ponowne
obliczenie emerytury.
-
Reprezentacja przed sądami powszechnymi (Sąd Okręgowy oraz Sąd Apelacyjny)
Kancelaria za reprezentację przed sądami powszechnymi pobiera wynagrodzenie
w dwóch częściach. Pierwsza część obejmuje wynagrodzenie za prowadzenie sprawy w
wysokości 1000 zł brutto.
⤷ Wynagrodzenie za prowadzenie sprawy płatne jest po złożeniu odwołania do
Sądu.
Druga część wynagrodzenia pobierana jest
tylko w przypadku wygrania sprawy, tj. uzyskania prawomocnego
wyroku nakazującego ZUS ponowne obliczenie wysokości emerytury i wynosi 4000 zł
brutto.
⤷
Wynagrodzenie za wygranie sprawy płatne jest po zrealizowaniu przez ZUS
prawomocnego wyroku, tj. wypłaceniu zwiększonego świadczenia emerytalnego.
Dla osób, które wolą samodzielnie prowadzić spór z Zakładem Ubezpieczeń
Społecznych Kancelaria oferuje pomoc przy redakcji pism procesowych. W takich
przypadkach wynagrodzenie ustalane jest indywidualnie z Klientem, w zależności od
etapu postępowania.
Osoby zainteresowane współpracą z Kancelarią proszone są o kontakt telefoniczny
508 303 387 lub mailowy
kancelaria@ahanderek.pl.
Powyższe informacje nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu
cywilnego, lecz jedynie zaproszenie do zawarcia umowy.
Z wyrazami szacunku,
dr Andrzej Hańderek
radca prawny
Więcej informacji w temacie wyroku TK z dnia 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK
140/20, w tym propozycję wniosku o ponowne przeliczenie emerytury oraz propozycję
odwołania od decyzji odmownej ZUS, można przeczytać na stronie kancelarii pod
linkiem:
https://ahanderek.pl/temat-wczesniejsze-emerytury-sk-140-20.html