W związku z przyjętym przez Organy Policji modelem postępowania, polegającym na wypłacie wyrównań ekwiwalentu za urlop wyłącznie po wyczerpaniu przez byłych funkcjonariuszy Policji drogi administracyjnej oraz sądowoadministracyjnej, który to model w mojej ocenie jest sprzeczny z zasadą państwa prawa, w szczególności sprzeczny z wiążącą organy administracji publicznej zasadą legalizmu, podjąłem decyzję o przedstawieniu problemu wypłat wyrównań ekwiwalentu za urlop Najwyższej Izbie Kontroli.
Na podjętą przeze mnie decyzję miała również wpływ podnoszona przez Organy Policji
teza o rzekomym braku możliwości wypłat byłym funkcjonariuszom Policji wyrównania
ekwiwalentu za urlop (przyznanego na mocy
wyroku TK z dnia 30 października 2018 r. sygn. akt K 7/15), z uwagi na obawę przeprowadzenia kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli,
w której efekcie wypłaty wyrównań ekwiwalentu bez wcześniejszych prawomocnych
orzeczeń sądowoadministacyjnych miałaby być przez NIK zakwestionowane.
Z takim stanowiskiem nie sposób się zgodzić. Nie można również z nim polemizować
w inny sposób, jak właśnie poprzez przeprowadzenie kontroli doraźnej przez NIK
(specjalnej lub skargowej), w efekcie której, to aktualne działania Organów
Policji winny zostać zakwestionowane, albowiem narażają Skarb Państwa na dodatkowe
koszty związane z koniecznością prowadzenia postępowań administracyjnych,
sądowoadministracyjnych, a następnie procesów cywilnych o odsetki.
Poniżej przykłady wyroków:
Poniżej udostępniam prowadzoną przeze mnie korespondencję z NIK.
Z wyrazami szacunku,
dr Andrzej Hańderek
radca prawny