Wstęp
Szacunki opracowane w czerwcu 2023 r. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
(Departament Statystyki i Prognoz Aktuarialnych) dotyczyły sytuacji sprzed wydania
wyroku TK z 4 czerwca 2024 (sygn. akt SK 140/20), a tym samym ZUS nie miał wówczas
wiadomości, jaki ostatecznie kształt przyjmie wyrok Trybunału Konstytucyjnego.
Powyższe przekłada się z kolei na wniosek, iż opracowane przez ZUS szacunki,
powielane w wielu przekazach medialnych, są nieaktualne.
Pobierz dokument z opracowanymi przez ZUS szacunkami
Zakres osób objętych wyrokiem TK wg. ZUS
W szacunkach przyjęto, że skutki wyroku będą obejmować kobiety urodzone w latach
1949-1959 (z wyłączeniem roku 1953) oraz mężczyzn urodzonych w latach 1949-1952
oraz w 1954 roku.
O ile wyłączenie z szacunków rocznika 1953 zostało przez ZUS uzasadnione uchwaloną
ustawą z dnia 19 czerwca 2020 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 2020, poz. 1222 – ustawa dotycząca
roczników 1953), o tyle brakuje jakiegokolwiek uzasadnienia w zakresie pozostałych
roczników,
w szczególności dlaczego szacunki kończą się na roczniku 1959 dla kobiet oraz
1954 dla mężczyzn?
W szacunkach uwzględniono kobiety urodzone w latach 1949-1952, podczas gdy
Trybunał w uzasadnieniu wyroku TK z 4 czerwca 2024 (sygn. akt SK 140/20) wskazał,
iż wyrok ten wpłynie wyłącznie na sytuację osób, które przed 1 stycznia 2013 r.
nie nabyły prawa do emerytury w wieku powszechnym (kobieta 60 lat, mężczyzna 65
lat). Tymczasem kobiety z rocznika 1949 powszechny wiek emerytalny osiągnęły w
2009 r., kobiety z rocznika 1950 w 2010 r., kobiety z rocznika 1951 w 2011 r., z
kolei kobiety z rocznika 1952 w 2012 r.
Analiza zakresu zastosowania wyroku TK z 4 czerwca 2024 SK 140/20
Szczegółowa analiza wyroku TK z 4 czerwca 2024 (sygn. akt SK 140/20) nakazuje
przyjąć, iż skutki wyroku powinny objąć wszystkie osoby, które łącznie spełniają
poniższe kryteria:
-
pobierały lub w dalszym ciągu pobierają tzw. wcześniejszą emeryturę, tj.
świadczenie, o którym mowa w art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej (m.in. emeryturę
nauczycielską, górniczą, kolejową, związaną z pracami w szczególnych warunkach);
- wniosek o tzw. wcześniejszą emeryturę złożyły przed 6 czerwca 2012 r.;
-
przed 1 stycznia 2013 roku miały mniej niż 60 lat (kobiety) lub mniej niż 65 lat
(mężczyźni).
Argumentacja TK na rzecz szerokiego zakresu stosowalności wyroku
Poza ww. okolicznościami, TK nie wprowadził żadnych innych ograniczeń w zakresie
zastosowania swojego wyroku. Za brakiem ograniczenia skutków wyroku TK powołał
następujące argumenty:
-
Po pierwsze, względy formalne (konstrukcja skargi konstytucyjnej, w oparciu o
którą orzekał Trybunał, pozwala Trybunałowi wyjść poza zakres kontroli
kwestionowanych w skardze przepisów, co było formalnie niedopuszczalne, w
przypadku pytania prawnego, stanowiącego podstawę wydanego wyroku w sprawach
rocznika 1953, tj. wyroku TK z 6 marca 2019 sygn. akt P 20/16);
-
Po drugie, Trybunał wskazał, że ograniczenie wyroku do którychkolwiek z tzw.
wcześniejszych emerytur, określonych w art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej byłoby
nieusprawiedliwione i nieadekwatne, albowiem doprowadziłoby do zróżnicowania
sytuacji emerytów znajdujących się w podobnym położeniu. Tym samym, w ocenie
Trybunału zakres wyroku dotyczy wszystkich tzw. wcześniejszych emerytur, ujętych
w art. 25 ust. 1b (m.in. nauczycielskich, górniczych, kolejowych, prac w
szczególnych warunkach).
-
Po trzecie, Trybunał podniósł, iż problematyka niekonstytucyjności sposobu
wprowadzenia art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej powinna zostać „naprawiona”
przez ustawodawcę kompleksowo, aby nie utrzymywać stanu wtórnej
niekonstytucyjności, będącej następstwem wyroku TK z 6 marca 2019 sygn. akt P
20/16. Od chwili opublikowania wyroku TK z 6 marca 2019 sygn. akt P 20/16 było
bowiem wiadomym, że w obrocie prawnym funkcjonuje regulacja, która z uwagi na
sposób jej wprowadzenia, zastawiła na emerytów „pułapkę”, polegającą na tym, że
osoby wnioskujące o tzw. wcześniejszą emeryturę przed 6 czerwca 2012 r., nie
mogły przewidzieć konsekwencji, jakie będą się z tym wiązać w przyszłości, tj.
że zostanie wprowadzony mechanizm potrąceniowy, o którym mowa w art. 25 ust. 1b
ustawy emerytalnej, prowadzący do zmniejszenia wysokość emerytury w wieku
powszechnym (60 lat kobiety, 65 lat mężczyźni).
Przykłady zastosowania
Przekładając powyższe rozważania, na konkretne hipotetyczne przykłady, można
wskazać, iż:
-
niekonstytucyjna regulacja może dotyczyć również emerytki/emeryta górniczego z
rocznika 1962, którzy na podstawie art. 50a ust. 3 ustawy emerytalnej przeszli
na tzw. wcześniejszą emeryturę w wieku 50 lat. W takim przypadku do zastosowania
zakwestionowanego przez TK mechanizmu potrąceniowego dojdzie w decyzji o
przyznaniu emerytury w wieku powszechnym dla kobiety – emerytki górniczej
wydanej w 2022 roku (wówczas kobieta – emerytka górnicza osiągnęła 60 lat), z
kolei w przypadku mężczyzny – emeryta górniczego do zastosowania
zakwestionowanego przez TK mechanizmu potrąceniowego dojdzie w decyzji
o przyznaniu emerytury w wieku powszechnym wydanej w 2027 roku (wówczas
mężczyzna – emeryt górniczy osiągnie 65 lat);
-
niekonstytucyjna regulacja może dotyczyć również emerytki/emeryta
nauczycielskiego z rocznika 1968, którzy na podstawie art. 88 ust. 2a Karty
Nauczyciela przeszli na tzw. wcześniejszą emeryturę w wieku 44 lat. W takim
przypadku do zastosowania zakwestionowanego przez TK mechanizmu potrąceniowego
dojdzie w decyzji o przyznaniu emerytury w wieku powszechnym dla kobiety –
nauczycielki wydanej w 2028 roku (wówczas kobieta – emerytka nauczycielska
osiągnie 60 lat), z kolei w przypadku mężczyzny – nauczyciela do zastosowania
zakwestionowanego przez TK mechanizmu potrąceniowego dojdzie w decyzji
o przyznaniu emerytury w wieku powszechnym wydanej w 2033 roku (wówczas
mężczyzna – emeryt nauczycielski osiągnie 65 lat).
Przykłady można mnożyć, a sytuacje w konkretnych stanach faktycznych mogą być
odmienne, w szczególności zważywszy na fakt, że kryteria przechodzenia na tzw.
wcześniejsze emerytury były różne. Jednak podstawową kwestią w każdej ze spraw
pozostaje konieczność spełnienia kryteriów, na które wskazuje TK w wyroku sygn.
akt SK 140/20, o których pisałem powyżej, tj.:
Skutki wyroku mogą dotyczyć wszystkich osób, które łącznie spełniają poniższe
kryteria:
-
pobierały lub w dalszym ciągu pobierają tzw. wcześniejszą emeryturę, tj.
świadczenie o którym mowa w art. 25 ust. 1 b ustawy emerytalnej (m.in.
nauczycielskich, górniczych, kolejowych, prac w szczególnych warunkach);
- wniosek o wcześniejszą emeryturę złożyły przed 6 czerwca 2012 r.;
-
przed 1 stycznia 2013 roku miały mniej niż 60 lat (kobiety) lub mniej niż 65 lat
(mężczyźni).
Których roczników dotyczy wyrok TK z 4 czerwca 2024 SK 140/20
Analiza wyroku TK z 4 czerwca 2024 sygn. akt SK 140/20 oraz regulacji ustawy
emerytalnej w zakresie tzw. wcześniejszych emerytur, daje podstawy do postawienia
tezy, iż szacunki ZUS powinny objąć:
- kobiety urodzone w latach 1954-1968
- mężczyzn urodzonych w latach 1949-1952 oraz 1954-1968.
Sprawdź, czy wyrok TK z 4 czerwca 2024 SK 140/20 dotyczy twojej sytuacji
W celu dokonania wstępnej oceny sytuacji emerytki/emeryta opracowałem kilka pytań,
które pomogą dokonać kwalifikacji pod sprawy SK 140/20. Test dostępny jest tutaj:
Jak pomagamy
Kancelaria oferuje pomoc przy reprezentacji w sprawach SK 140/20 przed Zakładem
Ubezpieczeń Społecznych o ponowne obliczenie wysokości emerytury, a także na
późniejszych etapach postępowania, tj. przed właściwym Sądem Okręgowym oraz Sądem
Apelacyjnym.
Kancelaria świadczy pomoc prawną na terenie całej Polski.
Z uwagi na fakt, iż postępowanie w sprawie ponownego obliczenia wysokości
emerytury toczy się najpierw przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, a następnie,
w przypadku wydania przez ZUS decyzji odmawiającej ponownego obliczenia emerytury
przed Sądem Okręgowym i Sądem Apelacyjnym, Kancelaria opracowała dwa warianty
pomocy prawnej, tj.:
-
Reprezentacja przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)
Kancelaria za prowadzenie sprawy przed ZUS pobiera wynagrodzenie w wysokości 300
zł brutto.
⤷ Wynagrodzenie za prowadzenie sprawy jest płatne po złożeniu wniosku o ponowne
obliczenie emerytury.
-
Reprezentacja przed sądami powszechnymi (Sąd Okręgowy oraz Sąd Apelacyjny)
Kancelaria za reprezentację przed sądami powszechnymi pobiera wynagrodzenie
w dwóch częściach. Pierwsza część obejmuje wynagrodzenie za prowadzenie sprawy w
wysokości 1000 zł brutto.
⤷ Wynagrodzenie za prowadzenie sprawy płatne jest po złożeniu odwołania do
Sądu.
Druga część wynagrodzenia pobierana jest
tylko w przypadku wygrania sprawy, tj. uzyskania prawomocnego
wyroku nakazującego ZUS ponowne obliczenie wysokości emerytury i wynosi 4000 zł
brutto.
⤷
Wynagrodzenie za wygranie sprawy płatne jest po zrealizowaniu przez ZUS
prawomocnego wyroku, tj. wypłaceniu zwiększonego świadczenia emerytalnego.
Dla osób, które wolą samodzielnie prowadzić spór z Zakładem Ubezpieczeń
Społecznych Kancelaria oferuje pomoc przy redakcji pism procesowych. W takich
przypadkach wynagrodzenie ustalane jest indywidualnie z Klientem, w zależności od
etapu postępowania.
Osoby zainteresowane współpracą z Kancelarią proszone są o kontakt telefoniczny
508 303 387 lub mailowy
kancelaria@ahanderek.pl.
Powyższe informacje nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu
cywilnego, lecz jedynie zaproszenie do zawarcia umowy.
Z wyrazami szacunku,
dr Andrzej Hańderek
radca prawny
Więcej informacji w temacie wyroku TK z dnia 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK
140/20, w tym propozycję wniosku o ponowne przeliczenie emerytury oraz propozycję
odwołania od decyzji odmownej ZUS, można przeczytać na stronie kancelarii pod
linkiem:
https://ahanderek.pl/temat-wczesniejsze-emerytury-sk-140-20.html